Deel deze pagina
Saint-Nicolas des Champs.
Méreau/penning kerkfabriek van de parochie
St-Nicolas des Champs.
De juiste functie/datering van deze méreau is
niet gekend.
Materiaal: Zilver (Ag).
Bewerking: Geslagen.
Massa: 13,62 gram.
Diameter: 33,3 mm.
Aanmaakplaats: Parijs.
Datering: z.j. Ca. eind 18de eeuw.
Voorzijde: Binnen een parelcirkel.
Een staande naar links gewende St-Nicolas,
in bisschoppelijke kledij en mijter.
In de linkerhand, een schuingeplaatste kromstaf.
Een zegenend gebaar uitvoerende met de rechterhand.
Voor hem drie naakte kinderen in een pekelvat.
In de afsnede de hoofdletters:
S N
Saint-Nicolas
Links boven in de afsnede de initialen van de graveur:
A ? F
Keerzijde: Binnen een parelcirkel.
In zeven regels tekst:
✠
FABRIQUE
DE LA
PAROISSE
SAINT
NICOLAS
DES
CHAMPS
Lit.: Feuardent, Tome II pag.343 variant op nr.4310.
_____________________________________________
Méreau, Notre Dame (Ave Regina)
Méreau, capitularium Notre-Dame de Paris.
De juiste functie/datering van deze méreaux i
s niet gekend.
Materiaal: Koper.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 2,88 gram.
Diameter: Ø 18 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Parijs (Notre Dame)
Datering: z.j. Ca. 15e eeuw.
Voorzijde: Binnen een gladde cirkelrand/boord.
De gotische tekst in een balk.
Ave
Keerzijde: Binnen een gladde cirkelrand/boord.
De gotische tekst in een balk.
ReGIna
Wees gegroet koningin.
____________________________
Méreau, confrerie Notre Dame.
De juiste functie/datering van deze méreaux is niet gekend.
Materiaal: Koper.
Massa: 3,05 gram.
Diameter: Ø 22,5 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Parijs (Notre Dame)
Datering: z.j. Ca. 17e eeuw.
Voorzijde: Binnen een parelcirkel.
Staande op een grasveld, de gekroonde Onze-Lieve-Vrouw.
Op haar rechterarm het kindje Jezus.
In de linkerhand, het stadswapen van Parijs.
In de rechterhand, het wapen van Frankrijk.
Méreau, Notre Dame de Paris.
De juiste functie van deze méreau is niet gekend.
Materiaal: Koper.
Massa: 2,75 gram.
Diameter: 21 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Parijs (Notre Dame)
Datering: 1634
Voorzijde: Binnen een parelcirkel.
Binnen een balk.
MANVEL
.❀. 1634 .❀.
Onder en boven de balk,
versiert met een accolade, met bloem-ornamenten.
Jeton, gezuiverd water (Klooster Notre-Dame) 1809
Penning/jeton voor gezuiverd water, afhaling aan
het klooster Notre-Dame te Parijs.
Materiaal: Koper.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 2,88 gram.
Diameter: Ø 23 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Parijs (Notre Dame)
Datering: 1809.
Voorzijde: Binnen een gekartelde cirkelrand/boord.
Opschrift:
ETABLISSEMENT CREE EN 1807.
Boven twee emmers de tekst:
★
CLOÎTRE
NOTRE DAME
Keerzijde: Binnen een gekartelde cirkelrand/boord.
Opschrift:
EAU CLARIFIEE ET DEPUREE
1809
Centraal, in twee regels:
UNE
VOIE.
Lit.: Elie HS n°1 Waternumismatiek in Parijs in de
19e eeuw p.36
________________________
Jeton, gezuiverd water (Klooster Notre-Dame) 1807-1809
Penning/jeton voor gezuiverd water, afhaling aan
het klooster Notre-Dame te Parijs.
Geslagen op een afgevijld muntplaatje.
Materiaal: Koper.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 2 gram.
Diameter: Ø 23 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Parijs (Notre Dame)
Datering: 1809.
Voorzijde: Binnen een gekartelde cirkelrand/boord.
Opschrift:
ETABLISSEMENT CREE EN 1807.
Boven een kan/gieter de tekst:
★
CLOÎTRE
NOTRE DAME
Keerzijde: Binnen een gekartelde cirkelrand/boord.
Opschrift:
EAU CLARIFIEE ET DEPUREE
1809.
Centraal, in twee regels:
UNE
VOIE.
Centraal een passer punt.
Lit.: Elie HS n°1 Waternumismatiek in Parijs in de
19e eeuw p.36
___________________________________________
Méreau, twv 2 denier 'Eglises Saint-Martin-des-Champs.
De juiste functie van deze méreau is niet gekend.
Materiaal: Lood.
Bestaat ook in koperen versie.
Massa: Onbekend.
Diameter: 23 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Parijs
Datering: 1588
Voorzijde: Binnen een parelcirkel.
St-Martinus van Tours met nimbus te paard gezeten.
In de rechterhand een zwaard, waarmee hij zijn mantel in twee snijd.
Rechts een geknielde bedelaar,
die de halve versneden mantel aanneemt van de heilige.
Omschrift, loopt verder op de keerzijde.
DE . CAMPELLIS . 15 , 88
Keerzijde: Binnen een parelcirkel.
Tussen vertikale dubbele lijnen, onder en boven.
De Romeinse cijfers
II
2 denier
Geflankeerd door telkens een rozet,
met een punt/bolletje onder en boven de rozet.
In de afsnede boven en onder,
een rozet tussen twee punten/bolletjes.
Omschrift:
✠ : DISTRIBUTIO . PRO . BENEFICIATIS
Lit.: Feuardent 4282.
Méreau, Saint-Nicolas 1635
Méreau, Armentafel église Saint-Nicolas-des-Champs.
De juiste functie van deze méreau is niet gekend.
Materiaal: Koper.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 2,6 gram.
Diameter: 21 mm.
Aanmaakplaats: Parijs.
Datering: 1635
Voorzijde: Binnen een parelcirkelrand/boord.
Binnen een balk, in drie regels:
SANCTE
NICOLÆ
.❀ 1635 ❀.
Onder en boven de balk,
versiert met een accolade, met bloem-ornamenten.
Keerzijde: Binnen een parelcirkelrand/boord,
en lijncirkel het omschrift:
❀ HVMANÆ · VITÆ · CONDITIO
De toestand van het menselijk leven.
Een kogge varende naar links op volle zee.
Boven het schip drie lelies.
Lit.: Feuardent, Jetons et Méreaux Tome 1,
Èglises de Paris pag.342 nr.4303.
___________________________________________
Méreau/broodpenning Église Saint-Roch.
De parochiekerk is gewijd aan de pestheilige Rochus van Montpellier.
Materiaal: Koper.
Massa: 5,63 gram.
Diameter: 24 mm.
Aanmaakplaats: Saint-Roch (Parijs)
Datering: z.j. Ca. 18e eeuw.
Voorzijde: Binnen een geparelde boord.
Een kruis in stralenkrans.
In drie regels:
PAROISSE / DE / ST. ROCH
Parochie van Sint Rochus.
Uit de collectie, Dimidov.
Méreau/penning Saint Séverin kerk .
Materiaal: Messing.
Massa: 2,72 gram.
Diameter: 25 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Kerk Sint-Séverin (Parijs).
Datering: z.j. Ca. 16e eeuw.
Voorzijde: Binnen een gladde cirkel.
Een veelpas van 18 bogen, geklaverd naar binnen.
Centraal de letter S, met v aanhangsel.
Met daarnaast een kromstaf naar rechts.
Boven de letter en de staf, een mijter.
Kardinaal Robert de Lénoncourt
Penning op Robert de Lénoncourt, kardinaal te Parijs.
Latere Prins-Bisschop van Metz.
De juiste functie/datering van deze
familiepenning is niet gekend.
Spijkergat voor ophanging.
Materiaal: koper.
Massa: 5,84 gram.
Diameter: Ø 27 mm.
Aanmaakplaats: Parijs.
Datering: z.j. Ca. 1541
Voorzijde: Gelegen in een glad veld, het omschrift:
✠ ROB·CARLO.DE·LENONCOVRT·PAR·FRANC
In het veld, het ingesprongen wapenschild van
kardinaal de Lénoncourt.
Boven het wapen een platte kardinaalshoed met
lussen, waaraan kwastjes hangen.
Keerzijde: Binnen een gladde cirkelrand en
parelcirkel het opschrift:
·✠· IN · LABORE · QVIES · ❀
In het veld, het monogram met de letters:
RR
__________________________________________
Société d'agriculture sciences et arts de provins
Medaille, Vereniging voor Landbouw, Wetenschappen
en Kunsten van Provins.
Materiaal: Zilver.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 9,80 gram.
Diameter: Ø 30 mm.
Graveur/ontwerper: Anoniem.
Aanmaakplaats: Parijs.
Datering: z.j. Ca. 19e eeuw.
Voorzijde: Binnen een gecanneleerde rand/boord.
Een adelaar met uitgespreide vleugels, rustend op
een balk met blikemschichten.
Rechts van de adelaar, een lauriertak.
Keerzijde: Binnen een gecanneleerde rand/boord.
Tussen een roos en toren, in vier regels tekst:
SOCIÈTÈ
D'AGRICULTURE,
SCIENCE ET ARTS
DE PROVINS.
___________________________________________
Société d'agriculture sciences et arts de provins (tin)
Medaille, Vereniging voor Landbouw, Wetenschappen
en Kunsten van Provins.
Materiaal: Lood/tin legering.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 13 gram.
Diameter: Ø 30 mm.
Graveur/ontwerper: Anoniem.
Aanmaakplaats: Parijs.
Datering: z.j. Ca. 19e eeuw.
Voorzijde: Binnen een gecanneleerde rand/boord.
Een adelaar met uitgespreide vleugels, rustend op
een balk met blikemschichten.
Rechts van de adelaar, een lauriertak.
Keerzijde: Binnen een gecanneleerde rand/boord.
Tussen een roos en toren, in vier regels tekst:
SOCIÈTÈ
D'AGRICULTURE,
SCIENCE ET ARTS
DE PROVINS.
____________________________________________
Overlijden Louis Joseph Dauphin van Frankrijk 1789
Enkelzijdige penning op de dood van Louis-Joseph
van Bourbon, Dauphin van Frankrijk 1781-1789
Materiaal: Tin.
Bewerking: Gegoten.
Massa: 17,40 gram.
Diameter: Ø 49,7 mm.
Aanmaakplaats: Parijs.
Datering: z.j. 1789.
Voorzijde: Binnen een gladde cirkelrand/boord,
en lijncirkel het omschrift:
MORT DE M LOUIS JOSEPH : XAVIER : FRANCOIS
DAUPHIN DE FRANCE 1789
De dood gewapend met een zeis boven het bed van
de Dauphin.
Rechts zijn gekroonde moeder Marie Antoinette
van Oostenrijk.
In de afsnede, verder niet meer leesbare tekst.
Keerzijde: Blanco
________________________
Weduwe brood 1678
Broodpenning voor weduwen,
inwisselbaar in de hallen en markten te Parijs.
Materiaal: Messing.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 7,17 gram.
Diameter: Ø 28 mm.
Aanmaakplaats: Parijs.
Datering: 1678
Voorzijde: Gelegen op een glad veld.
Een grote lelie (Fleur de lis)
Links onder de lelie, een kerkgebouw.
Rechts onder de lelie, een paardenhoofd naar rechts.
Keerzijde: Gelegen op een glad veld.
Tussen sterren, in drie regels en datering:
✶ LA ✶
VEVVE
✶ ✶ ✶
PAIN
✶ I678 ✶
(Brood voor weduwen)
__________________________________________
Gedenkpenning op het gevangenschap van Lodewijk XVI.
Tour du Temple/Prison du Temple.
De juiste functie is voor deze penning onbekend.
Materiaal: Messing.
Massa: 15,98 gram.
Diameter: Ø 28 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Parijs (?).
Datering: 1792
Voorzijde: Binnen een versierde boord, in bladerkrans.
Kasteel met vijf torens, telkens getopt met een kruis.
Centraal in het portaal, tussen twee zuilen.
O.L.V. met scepter en kindje Jezus op de arm.
Het veld bezaaid, met lelie's.
Keerzijde: Binnen een gladde cirkel.
En een bladerkrans.
Bovenaan in het veld, de datering 1792
Lit.: F. Feuardent, Jetons et Méreaux depuis Louis IX jusqu’a la Fin du Consulat de Bonaparte, tome troisième, Paris: Rollin et Feuardent 1915, nr. 14805.
Hennin I, Histoire numismatique de la Révolution Française. Paris : Merlin, 1826, nr.393.
"Tour du Temple" of ook wel "Prison du Temple" genoemd in Parijs. Delen van het kasteel werd als gevangenis gebruikt. Tijdens de Franse Revolutie werd de Franse koninklijke familie er gevangen gezet.
Cathedrale Notre-Dame De Paris.
Uit de collectie van Eric Aerts.
Touristische penning Notre-Dame De Paris.
Materiaal: Messing.
Bewerking: Geslagen.
Massa: 16,75 gram.
Diameter: Ø 34 mm.
Aanmaakplaats: Parijs.
Médailleur: Bertrand Arthus.
Datering: z.j. Ca. 2008
Voorzijde: Binnen een gladde cirkelrand/boord en
parelcirkel, het opschrift:
CATHEDRALE NOTRE-DAME DE PARIS
Zicht op de kathedraal van de Notre-Dame.
Keerzijde: Binnen een gladde cirkelrand/boord en
parelcirkel.
Een versierde cirkel van achtien spitsbogen, tussen de
bogen telkens een vierpas, aan de buitenbogen telkens
een drielobbig blad.
Centraal op het veld, in vier regels tekst:
AVE
MARIA
GRATIA
PLENA
Lit.: Numista nr. # 109974.
____________________________________________
Revolutie Regeneratie van de Franse Algemene Staten 1789
Penning op de wederopbouw van Frankrijk.
Materiaal: Lood/tin legering.
Bewerking: Gegoten.
Massa: 18,65 gram.
Diameter: Ø 44 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Parijs (?).
Datering: z.j. 1789
Voorzijde: Binnen een gekartelde cirkelrand/boord.
Een allegorisch figuur op een wolk, met wapenschild.
Houd een lauwerkrans boven een buste op sokkel.
Opschrift:
RECENERA / TION / DE LA FRANCE
Regeneratie van Frankrijk
In de afsnede:
VIVE·NECKER
Lang leve Necker
(Minister van Financiën)
Keerzijde: Binnen een gekartelde cirkelrand/boord.
In een portaal staat een militair.
Links twee geestelijken, rechts burgers.
In de afsnede:
VIVE·LOUIS·XVI
Lang leve Lodewijk XVI
___________________________________________
Pleidooi van Alphonse de Lamartine 1848
Gedenkpenning op het pleidooi van Alphonse de
Lamartine voor het stadhuis van Parijs op
25 februari 1848 en in het Huis van Afgevaardigden.
Materiaal: Tin.
Bewerking: Gegoten.
Massa: 127 gram.
Diameter: Ø 68 mm.
Médailleur: Garnier.
Aanmaakplaats: Parijs.
Datering: 1848
Voorzijde: Binnen een geprofileerde en brede boord.
Het opschrift:
HOTEL DE VILLE
Alphonse de Lamartine spreekt de bevolking toe
voor het stadhuis van Parijs
Onderaan rechts in de boord, de medailleur:
A. GARNIER
Keerzijde: Binnen een geprofileerde en brede boord.
Het opschrift:
CHAMBRE DES DEPUTES
Alphonse de Lamartine vraagt in het Huis van
Afgevaardigden om een voorlopige regering uit te
roepen.
Onderaan recht in de boord, de medailleur:
A. GARNIER
___________________________________________
Brood-penning, Parijs
Materiaal: Lood/tin legering.
Massa: 20 gram.
Afmetingen: 36 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Parijs.
Datering: 1848
Voorzijde: Gelegen op een veld.
Een Frygische muts met kokarde, naar links.
Onder de muts, Juin 1848
Met 6 bolletjes in piramidevorm.
Omschrift:
du pain ou du plomb
Brood of lood
De letter d staat gespiegeld (b)
Keerzijde: Binnen een parelcirkel.
In zes regels:
R. 1848 / Liberté / Egalité / Fraternité. / Monuments / vous mentez
Vrijheid, gelijkheid, broederschap, monument, je liegt.
Normaal staat er ter weerszijden van de data de letters R / F
Republique Francaise
Lit.: Souvenirs numismatiques de la Révolution de 1848 : recueil complet des médailles, monnaies et jetons qui ont paru en France depuis le 22 février jusqu'au 29 décembre 1848, Paris : J. Rousseau, [1850?], p. 103.
De revoluties van 1848 begonnen met de Februarirevolutie in Frankrijk, die een eind maakte aan de Julimonarchie en de Tweede Franse Republiek vestigde.
Republikeinse en constitutioneel-liberale elementen, voornamelijk uit de middenklasse, eisten hervorming van het kiesrecht.
Na een verbod op een republikeinse bijeenkomst kwam het tot onlusten.
Premier François Guizot trad op 24 februari terug, waarna de burgerkoning Lodewijk Filips troonsafstand deed ten gunste van zijn kleinzoon Louis Philippe.
De voorlopige regering onder Alphonse de Lamartine riep echter nog diezelfde dag de republiek uit.
Deze Tweede Franse Republiek bleek een veel conservatiever beleid uit te oefenen dan de revolutionairen geëist hadden.
Vooral de Franse arbeiders waren hier ontevreden over.
Onder druk van de socialist Louis Blanc werden de Ateliers Nationaux opgericht, waar werklozen tewerkgesteld werden.
Toen dit project door regeringsmaatregelen dreigde te mislukken gingen Parijse werklozen en arbeiders op 23 juni de straat op om une république sociale et démocratique (la sociale) te eisen.
Dit Juni-oproer werd door Louis Eugène Cavaignac op bloedige wijze neergeslagen. In december koos een meerderheid van de Franse kiezers Lodewijk Napoleon Bonaparte - neef van Napoleon I - tot president.
Keerzijde: Binnen een parel/punt cirkel.
In zes regels:
VIVE / La Réforme, / avec ou sans / Philippe / 23 février / 1848
Lang leve de Reformatie met of zonder Philip, 23 februari 1848.
Lit.: Souvenirs numismatiques de la Révolution de 1848 : recueil complet des médailles, monnaies et jetons qui ont paru en France depuis le 22 février jusqu'au 29 décembre 1848, Paris : J. Rousseau, [1850?], nr. 22/9.
De volgende dag, behoorden deze twee feiten tot het domein van de oude geschiedenis, en Parijs hadzichzelf een veel bredere hervorming gegeven dan het had gewenst.
Penning, op de stemming in 1848 in Parijs.
Materiaal: Lood.
Massa: 17,54 gram.
Afmetingen: 39 mm.
Aanmaakplaats:
z.pl. Parijs.
Datering: 1848
Voorzijde: Binnen een versierde boord.
In zes regels:
1848. / la République / votée du cris de / vive la République: / par 739 voix / contre 30.
1848, stemde de Republiek met de kreten van "Lang leve de Republiek" met 739 stemmen tegen 30.
Uit de collectie, Paul Callewaert.
Penning op, de middeleeuwse dichter en componist Jehannot de l'Escurel.
Juiste functie/plaats/datering van deze penning is niet gekend.
Materiaal: Tin.
Massa: 1,92 gram.
Diameter: 13,7 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Onbekend (Frankrijk).
Datering: z.j. Ca. 19e eeuw à 20e eeuw.
Voorzijde: Gelegen op een glad veld.
Een zittende eekhoorn, naar rechts gewend.
De pluimstaart, naar buiten gekeerd.
Keerzijde: Gelegen
op een glad veld.
In twee regels:
J LЄSC / VRЄL
Jehan de Lescurel / Jehannot de l'Escurel
Jehan de Lescurel, ook Jehannot de l'Escurel genoemd, was begin de XIVe eeuw een middeleeuws dichter en componist. Uit zijn leven is niets bekend, behalve dat hij de zoon was van een koopman uit Parijs. En volgde waarschijnlijk zijn muzikale opleiding in de Notre Dame kathedraal in Parijs. Jarenlang werd aangenomen dat hij werd verhangen op 23 mei 1304, samen met drie jonge geestelijken van de Notre Dame. Recentelijk onderzoek heeft aangetoond dat "Jehan de Lescurel" een vrij veel voorkomende naam was in Parijs begin 14e eeuw. Er is dan ook geen verband gevonden tussen Jehan de Lescurel, de dichter-componist en de Jehan de Lescurel die werd opgehangen.
De meeste van zijn 34 gekende weken is in de stijl van "Trouvéres". De ballades is meer in de stijl van de latere 14e-eeuwse componisten dan die van de 13e eeuw. Ze zijn eenvoudig charmant.